A fost o dată ca niciodată, că dacă n-ar fi, nu s-ar mai povesti, o prințesă. Într-o zi, pe când în regat se decretaseră zile libere și domnița se plictisea amarnic, aceasta închise ochii și-și puse o dorință, chiar și în lipsa peștișorului de aur. Își dori să se întâmple ceva care să o scoată din povestea ei. Să trăiască într-o altă poveste, într-un alt castel, într-un alt regat. Măcar pentru trei zile. Gândi cu voce tare, convinsă fiind că nu citise degeaba nenumărate cărți motivaționale în viața ei roz și că are să se întâmple.
Apoi, când se uită pe geam, prințesa zări o caleașcă roșie, elegantă, nemaivăzută și nemaiîntâlnită până atunci – model nou, umbla vorba în împărăție – cu 130 de căluți țanțoși și acoperiș rabatabil. Pesemne e nevoie de un vizitiu cu multă experiență își spuse ea chicotind și o zbughi ca vântul și ca gândul care tocmai prinsese contur. Urcă numaidecât și îi comandă slujitorului GPS să fie dusă la Castel.
Domnița nu-și aminti să fi auzit despre slujitorul GPS în poveștile cu prinți și prințese pe care i le citise mama ei, dar se gândi că nefericitul de Făt-Frumos n-ar mai fi ajuns în Valea Plângerii, alergând după biet iepure, dacă ar fi auzit și el de filosofia Jinbai Ittai, în care calul și călărețul comunică empatic. Sau măcar dacă ar fi avut un roadster inteligent, ca al ei, creat în acest spirit. Un prieten cu alură aerodinamică, ușor, care răspunde prompt la comenzile stăpânului. Unde mai pui că oșteanul i-Activsense îi promisese că o apără de nefăcute și-o anunță dacă o ia razna pe câmpii și nu-și respectă banda de mers, ca Făt-Frumos în Valea Plângerii.
Când părăsi împărăția, prințesa primi reverențe și măguliri și întoarse privirile curtenilor, de parcă ar fi mers călare pe un unicorn. Pesemne, voinicii auziseră de unicorn ca de un cal breaz, dară ea știa că nu-l văzuseră niciodată în fața ochilor.
Pământul îi fugea iute de sub picioare, iar cei 130 de căluți nechezau ca niște animale neîmblânzite cu cât îi strunea mai tare. O povățuiseră să se bizuie pe ei la drum lung și să-i probeze îndeosebi la trap și galop. Iară ei, în adevăr, se dădură viteji în toate cele 6 viteze.
Îndată slujitorul GPS o anunță pe domniță că ajunse în locul mult-visat, castelul Daniel, din Tălișoara, la doar un ceas fără cuc distanță de Brașov. Cum ajunse acolo, domnița vru să descopere castelul și să-i afle povestea…
Se spune că în 1621, Daniel Mihály, vicecăpitanul ținutului Trei Scaune, ambasador al lui Gabriel Bethlen, a primit de la domnitor drept donație proprietatea de la Tălișoara, unde a ridicat conacul, iar construcția a început în perioada Renașterii târzii din Transilvania.
Odată cu lucrările dintre anii 1669 și 1680, patronate de Daniel Mihály și soția lui, Judit Haller, clădirea a devenit o veritabilă reședință nobiliară și a fost îmbogățită cu o serie de elemente din piatră sculptată. În 1669 pe fațada principală, deasupra porții, a fost plasat blazonul familiei, o lebădă străpunsă de o săgeată, și tot a atunci a fost cioplit ancadramentul de piatră al intrării. În ambele sculpturi apar și inițialele soției lui Daniel, Judit Haller, întrucât mare parte a cheltuielilor de construcție s-au făcut din zestrea ei.
Cea mai importantă moștenire a castelului sunt picturile murale din 1680, care reprezintă evenimente sociale sau politice inspirate din viața membrior familiei Daniel și care pot fi admirate la etajul conacului, din loc în loc, acolo unde au putut fi recondiționate.
Cea mai bine păstrată pictură înfățișează tributul anual plătit de Principatul Transilvaniei către Poarta Otomană și se află în camera numărul 8, numită camera Constantinopol. În imagine apare sultanul, solul, o ladă plină cu galbeni, calul și șoimii – cadourile pentru sultan, făcându-se referire cel mai probabil la solia din 1638 a lui Daniel Mihály.
Fiecare din cele opt camere cu design unic dezvăluie câte o poveste din istoria de aproape 350 de ani a castelului.
Preferatele prințesei sunt: Camera Poarta Castelului, care a fost amenajată în fosta intrare a acestuia, Camera Constantinopol, cu picturi murale al secco care datează din secolul al XVII-lea și Camera Lebădă, cu pat cu baldachin și șemineu funcțional. Blazonul familiei nobiliare, lebăda, este plasat la exterior, în dreptul ferestrei, de unde și numele camerei. Mobilierul a fost confecționat recuperând lemnul vechi al castelui și păstrând astfel armonia locului.
În zilele noastre, castelul aparține familiei Racz, Lillei și soțului ei Atilla, două gazde extrem de primitoare care au făcut-o chiar și pe prințesă să se simtă…. ca la ea acasă.
După ce ascultă povestea și luă cina, prințesa se retrase în camera Lebădă și se răsfăță cu un masaj. Deși ținutul în care poposise era recunoscut pentru animalele sălbatice ce puteau fi admirate, căprioarele și urșii, ea nu văzu decât un urs panda. Și făcu un selfie.
Ș-am încălecat pe-o șa și v-am spus povestea cam așa.
NOTIȚE DE SUBSOL
Castelul Daniel
Prețul camerelor variază între 80 și 110 euro pe noapte. Detalii pe site-ul hotelului sau pe Booking.
Ce-ar fi de văzut în zonă? La Muzeul din Baraolt, scheletul unui mastodont, care, potrivit paleontologilor, ar fi trăit aici în urmă cu mai bine de 2 milioane de ani. Scheletul are aproape 7 metri lungime şi 3,5 metri înălţime, iar specialiştii spun că e valoros pentru că s-a păstrat intact în proporţie de peste 90%, fiind cel mai complet exemplar din specia Anancus Arvernensis descoperit vreodată în lume. În plus, gazdele castelului vă pot organiza trasee în zonă, de la o vizită la castelul de la Vârghiș, la drumeții pe Cheile Vârghișului sau o incursiune în lumea meșteșugarilor locali, fierarul satului sau morărița pe care a vizitat-o chiar și prințul Charles.
Dacă decizi să rămâi în interior, poți savura un vin bun la focul sobei cu lemne.
Caleașca din poveste
Mazda MX-5, cel mai bine vândut roadster din lume.
Date tehnice: Motorizare benzină G131 MT6 (transmisie manuală în 6 trepte), cilindree 1 496 cmc; Putere maximă: 131 CP/4 800 rpm; Tracțiune spate; Performanțe: 0-100km/h 8,3 sec; Viteză maximă: 204 km/h; Consum mediu: 6,0 l/100km; Emisii CO2: 139 g/km; Portbagaj: 130 litri; Sistem de navigație; HBCS: control automat faza lungă; Sistem avertizare depășire bandă de rulare; Acces fără cheie; Scaune încălzite; Preț versiune testată, Revolution (TVA inclus): 25 290 euro.