Karim Rashid are o minte ascuțită, o imaginație care iese din pătrat și o viziune rotundă asupra designului. Iubește rozul, poartă cei mai cool pantofi sport și crede că suntem norocoși să trăim în era digitală. Are 12 tatuaje, din orașe diferite, și abia așteaptă să poarte tatuajul inteligent, care îi va permite să renunțe la lucrurile materiale.
Karim Rashid (54 de ani) e unul dintre cei mai cool, creativi și prolifici designeri ai generației sale, cu peste 3 000 de obiecte create, 300 de premii și 40 de țări în care ideile sale prind viață. În ultimii 20 de ani a desenat o mulțime de lucruri, de la lopeți pentru zăpadă la cești de ceai, ceasuri, canapele și obiecte de lux pentru branduri celebre. A realizat amenajări interioare pentru hoteluri și restaurante din toată lumea și, mai nou, a proiectat blocuri de locuințe unde cheia este… amprenta personală.
Karim crede că în viitor vom folosi tatuaje inteligente care conțin coduri numerice personale, conturi bancare, bani electronici și vom renunța la portofel, cash și cărți de credit. Totul va fi la degetul nostru mic… adică la amprenta lui. Vom purta haine dintr-un polimer pe care vom putea proiecta fotografii sau video, se va răci sau încălzi după bunul nostru plac, iar buzunarele vor dispărea. Vom fi liberi să călătorim cu mâinile libere oriunde în lume! Ah, și vom imortaliza momentele kodak cu ajutorul unui cip implantat, care ne va corecta vederea și ne va oferi informațiile de care vom avea nevoie.
Karim Rashid ne-a împărtășit câteva dintre aceste idei la conferința „Cum va schimba designul lumea“, pe care a susținut-o la București, la invitația Brand Minds. Cu ocazia asta i-am adresat câteva întrebări, pe care le redau mai jos, pe suport analog, până când vi le voi putea transmite telepatic.
Cum îți place Bucureștiul?
Îl iubesc! Mă fascinează Europa de Est în general. Parisul, Londra, Milano, Stockholm, Madrid, Barcelona și chiar New Yorkul mi se par acum banale, obosite, lipsite de inspirație. Cred că Europa de Est va fi pe val în viitor. Toată lumea este entuziasmată de recondiționarea acestor locuri boeme, artistice și intelectuale, reprimate ani întregi de regimurile comuniste. Toți oamenii pe care îi întâlnesc în aceste țări sunt atât de pozitivi și de inteligenți!
Unele dintre operele tale sunt inspirate de arta lui Brâncuși și ai cumpărat un tablou de la o galerie de artă din România…
Arta lui Brâncuși mă inspiră cu siguranță! De fapt, designul pentru Kenzo Amour, o sticlă care arată precum o pasăre în mișcare, e un omagiu adus lui Brâncuși. Îi iubesc stilul romantic, senzual și minimalist. Am făcut cunoștință la București cu artista Arantxa Etcheverria și am cumpărat o piesă realizată de ea.
„Folosesc culorile gândindu‐mă la influența pe care o au ele asupra persoanei care folosește obiectul“. Îmi poți da câteva exemple?
Sunt destul de pragmatic în alegerea culorilor. De exemplu, sugerez era digitală sau creez o paletă de culori „digerabilă“ pentru un restaurant (lime e una dintre cele mai benefice culori pentru masă) sau folosesc anumite tonuri de roz pentru a crea o stare pozitivă, energică. Oamenilor nu prea li se vând obiecte colorate și nu se așteaptă să cumpere culori. 90% dintre ei achiziționează obiecte în nuanța din vitrină în loc să‐și folosească imaginația pentru a vizualiza alte variante. Frumusețea stă în această diversitate a opțiunilor și în puterea de a alege orice îți dorești. Îmi displace ideea că nuanțele stridente și culorile primare sunt doar pentru copii și când înaintăm în vârstă ne supunem tonurilor închise, banalele gri și maro.
Cum se raportează oamenii la design, în funcție de zona geografică în care se află? De la Orientul Mijlociu la New York, Australia, Finlanda sau Africa de Sud?
Coreea e una dintre cele mai conectate societăți, sunt extraordinar de receptivi la creațiile mele și la design în general. Încerc să realizez obiecte futuriste, strălucitoare, complexe, precum era digitală în care ne aflăm. Fără italieni designul nu ar fi devenit omniprezent și experimental. Italia are ochi pentru frumusețe, nas pentru plăcere, gust pentru viață, urechi pentru comunitate. În America, designul nu a avut parte de același respect pe care l‐au primit moda, arhitectura sau artiștii. A beneficiat rar de oportunitățile și de suportul pe care le‐a primit comunitatea designerilor europeni. Țările scandinave respectă designul, e parte integrantă a culturii lor, și mă străduiesc să creez lucruri în același spirit: minimaliste, dar senzuale, hi‐tech, dar umane, inovative, dar experimentale. Am descoperit că țări precum România, Serbia, Polonia, Ucraina sau Rusia înregistrează o creștere semnificativă în privința designului.
Există terapia prin muzică, dans, culoare, artă… Putem folosi designul ca formă de terapie în viața de zi cu zi?
Absolut! Un om atinge aproximativ 600 de obiecte într‐o zi, iar potențialul acestora de a ne ajuta și a ne aduce bucurie e imens! Cea mai mare provocare este de a crea obiecte originale, accesibile, care influențează viețile oamenilor, le oferă plăcere și experiențe înălțătoare. Designerii au puterea de a crea o lume mai bună, mai inteligentă, de a inspira și a face viața mai ușoară.
Crezi că piesele pe care le‐ai creat vor trece testul timpului?
Designul nu are nevoie să treacă testul timpului, este despre prezent. În viitor nu vom mai deține nimic: închiriem mașini, închiriem case, în curând vom învăța să închiriem orice, vom folosi lucrurile o scurtă perioadă. Totul va fi ciclic, sustenabil, biodegradabil, personalizat, dintr‐o bucată. Asta este Utopia, libertatea, nirvana. Lucrurile vor exista numai dacă ne vor oferi o experiență nouă și necesară. Vom renunța la materie.
Ce părere ai despre imprimantele 3D, cu ajutorul cărora putem crea haine și obiecte singuri acasă?
Mi‐am cumpărat prima imprimantă 3D în urmă cu 17 ani, am fost mereu obsedat de ideea de a crea obiecte unicat cu ajutorul unor roboți. E minunat că putem inventa obiecte imposibil de realizat în serie, forme noi, mult mai complexe. Datorită tehnologiei și inovației Stratasys, Makerbot, Shapeways obiectele pesonalizate vor fi omniprezente, alegerile și creativitatea fiecăruia se vor dezvolta. Cu atât mai mult cu cât imprimantele au dimensiuni reduse și prețuri accesibile. DIY (n.r., Do It Yourself) va deveni în curând „Digitize It Yourself“.
Cum vezi viitorul?
Abia aștept viitorul în care vom folosi produse imateriale pentru comunicare, divertisment, informare, cipuri vocale multilingve și Smartoos – tatuaje inteligente care conțin coduri numerice personale, pașapoarte, conturi bancare, bani electronici, nu vom mai avea nevoie de portofel, cash sau card de credit. Spațiile nu vor mai fi construite după sistemul cartezian, ci vor fi armonioase, amorfe, adaptabile nevoilor noastre.
Foto: Getty Images/Guliver, www.gettyimages.com, Florin Vitzman
Iată câteva produse create de Karim Rashid care mi-au atras atenția.