Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest se deschide astăzi cu premiera de gală a filmului „La Tête Haute“, în prezența regizoarei Emmanuelle Bercot, a doua femeie-regizor din istorie care a inaugurat Festivalul de la Cannes.
Am cunoscut-o pe artista nonconformistă pe Croazetă. Filmul regizat de ea, „La Tête Haute“, a deschis Festivalul de Film de la Cannes, iar pelicula în care joacă, „Mon Roi“, de Maïwenn, i-a adus premiul pentru interpretare feminină la Cannes anul acesta (foto deschidere). Cu alte cuvinte, când nu i-a spus actriței Catherine Deneuve ce are de făcut pe platourile de filmare, i-a dat replica lui Vincent Cassel.
Emmanuelle Bercot este regizoare, scenaristă și actriță. Primul său film, „Clement“, a participat la secțiunea Un Certain Regard, în 2001, și pelicula „On My Way“, cu Catherine Deneuve, a fost inclusă în competiția oficială a Festivalului de film de la Berlin, în 2013.
Cel mai recent film al său, „La Tête Haute“, urmărește experiențele lui Malony (Rod Paradot), un delincvent juvenil, de la șase ani până la 18 ani, cu Catherine Deneuve în rolul unei judecătoare care încearcă să-l ajute.
Ultimul film regizat de o femeie care a deschis festivalul de la Cannes a fost în 1987, „A Man in Love“, de Diane Kurys, iar cele mai recente astfel de proiecții au avut nume sonore, precum „Grace of Monaco“ sau „The Great Gatsby“, extrem de potrivite pentru glamul și paietele covorului roșu. În contextul de mai sus, alegerea unui film fără sclipici, o dramă socială franceză, în detrimentul unei producții americane comerciale, ne pune în fața unei alegeri istorice. Directorul festivalului, Thierry Frémaux, a declarat că alegerea făcută vine din dorința de a avea în deschidere pelicule îndrăznețe și impresionante. „Filmul lui Emmanuelle Bercot ține pasul cu cinemaul modern și este o reflecție a societății în care trăim. Subiectul îl face perfect pentru audiența globală de la Cannes.“
Am cunoscut-o pe regizoarea-actriță a două zi după vizionare și era încântată de aprecierile primite. Avea un look relaxat, deloc studiat, și purta o rochie-tricou cu dungi, deși expresia „într-o dungă“ s-ar potrivi mai bine caracterului său exuberant. I-am mărturisit că m-au amuzat pozele oficiale în care scoate limba la cameră și-apoi am trecut la lucruri serioase.
Cum te-ai documentat pentru film?
A trebuit să mă documentez luni bune pentru a afla tot ce se întâmplă în biroul unui judecător, la tribunal, în centrele educaționale, pentru a-i observa pe acești oameni. Îmi doresc să fiu cât mai aproape de realitate. Trebuie să fii realist când vorbești despre instituții și, înainte de toate, să faci o documentare în profunzime.
Există filme cu tradiție despre delincvența juvenilă. Te-a influențat vreunul în mod special?
Am văzut filme pe subiectul acesta: „Scum“, de Alan Clarke, „The 400 Blows“, de François Truffaut, dar atunci când am scris scenariul, nu când am filmat. Nu-mi place să iau alte producții drept modele. Unul dintre filmele mele preferate este „Sweet Sixteen“, al lui Ken Loach.
Cum ai lucrat cu Rod Paradot, băiatul care îl interpretează pe Malony?
Am lucrat foarte greu, pentru că este departe de personajul pe care l-am scris. În mod normal, alegi un actor tânăr cât mai aproape de personajul tău și îi ceri să fie el însuși în fața camerei. Dar Rod nu era actor, nu mai filmase niciodată și era și foarte departe de personaj. A trebui să-l învăț totul, de la A la Z. Am fost regizor și profesoară de actorie. În plus, nu e un tip violent deloc, e un copil adorabil și foarte bine educat și a fost dificil pentru el să filmeze scenele de violență, unde trebuia să fie exploziv. Nu știa prea bine cum să găsească în el genul acesta de emoție, așa că a trebuit să-l presez la nesfârșit, ca să-l fac să explodeze și să poată interpreta personajul. Bine, era mai degrabă o reacție violentă față de mine.
Ai spus despre actrița Catherine Deneuve că este „femeia absolută“ pentru tine….
Da, încă mai cred asta despre ea. Cu cât o cunosc mai bine, cu atât o admir mai mult. Am fost destul de norocoasă să lucrăm împreună din nou, atât de curând după „Clement“. Bineînțeles, aici a fost diferit. A fost o atmosferă de lucru relaxată și prietenoasă, dar a fost dificil pentru Catherine Deneuve să joace rolul. |n majoritatea secvențelor trebuia să stea în spatele unui birou. Dar relația noastră a devenit mai apropiată odată cu acest film.
Cum e să-i fii regizor, ți-a cerut sfatul?
Îi place să fie ghidată, deși oamenilor le este greu să creadă asta. Când lucrează la un film, se implică trup și suflet. Se interesează în privința tuturor aspectelor, îi place să colaboreze cu regizorul și la fel a făcut și cu mine.
Băieții din film știau cine este? E o scenă în care Catherine Deneuve îi vizitează… Știau cine este?
Nu, habar n-aveau. Părinții lor le-au spus că este un icon, dar, necunoscând-o, n-au fost impresionați.
În Franța, 77% dintre regizori sunt bărbați. ți-a fost greu, a trebuit să lupți cu prejudecățile?
Nu a fost cazul, în Franța nu există aceste prejudecăți, femeile au ușa deschisă dacă vor să devină regizoare și o pot face cu ușurință. Și cred că în câțiva ani procentele vor fi 50%-50%. E doar o chestiune de timp.
Ai lucrat din nou cu regizoarea Maïwenn la „Mon Roi“. Când și cum ai reușit să faci ambele proiecte?
Am terminat filmul lui Maïwenn la 5 dimineața și a doua zi am început pregătirile pentru proiectul meu, „La Tête Haute“, iar după două luni am început filmările. Am avut cam opt luni de muncă foarte intense. Nu pot să-ți spun prea multe despre „Mon Roi“, trebuie să-l vezi, dar a fost o experiență unică și foarte pasională și tot dialogul este improvizat. A fost o provocare și totodată un unghi de abordare nou, trebuia să fii acolo 200% de dimineața până seara, fără text, fără nimic concret pe care te puteai baza. A fost o experiență de ținut minte toată viața.
Cum ai lucrat cu Vincent Cassel pentru „Mon Roi“?
Ne-am conectat imediat și asta a fost foarte important. Dacă nu ne-am fi înțeles așa de bine, nu ne-ar fi ieși proiectul. Este un om excepțional, talentat și simpatic. Deci nu pot să-ți zic nimic rău despre Vincent Cassel, cred că e fabulos. Și nu-l cunoșteam dinainte, n-aveam o părere formată despre el. Este cea mai amuzantă persoană pe care am cunoscut-o vreodată.
Regie sau actorie? Sau ai vrea să le continui pe amândouă?
De ce nu? La ce crezi că ar trebui să renunț? (râde)
Ca regizor, ai mai mult control…
Regia este meseria mea, actoria este doar pentru relaxare.
Mai pregătești vreun film?
Da. Voi începe filmările în octombrie, este un film despre afacerea Mediator (n.r. medicament prescris de anumiți doctori pentru pierderea în greutate. Ministerul Sănătății din Franța susține că acesta a ucis cel puțin 500 de persoane). Varianta franceză a lui „Erin Brockovich“. Este despre un doctor care luptă împotriva unui laborator farmaceutic imens, pentru a scoate la iveală adevărul despre un medicament care a ucis o mulțime de oameni.
Filmul La Tête haute este distribuit în România de Independența Film.
Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 23 și 29 octombrie, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco și CinemaPRO. Biletele au fost puse în vânzare pe Eventbook.ro și la casieriile cinematografelor în care va avea loc festivalul de film.
Lista filmelor anunțate până acum poate fi consultată pe www.filmedefestival.ro.
Foto Emmanuelle Bercot la Festivalul de Film de la Cannes, Getty Images, www.gettyimages.com.